Szoptatós párna, baldachinos ágy, bébiőr kamera. Neked, vagy a gyereknek van szüksége ezekre? Néhány hónappal ezelőtt az RTL Klub Fókusz Plusz c. műsorában utánaszámoltak szakemberek(?) segítségével a gyerek induló, illetve későbbi költségeinek. De mi az ami valóban hasznos és elengedhetetlen tétel?
„Mennyibe kerül egy gyerek felnevelése 18 éves koráig? Számításunk szerint 25,6 millió Forintba.” - hangzott el a műsorvezető intrója. A cikkben elsődlegesen azokat a kiadásokat vizsgálom, melyek az induláskor jelentkeznek, de a riportban elhangzottakat teljes egészében közlöm.
A megkérdezett pénzügyi tanácsadó szerint a babakelengye alsó hangon 5-800 ezer Forint - ekkor ugye még csak meg sem született a baba. Véleményem szerint a leendő szülők leginkább az első gyermek születése előtt hajlamosak az átgondolatlan költekezésekre.
„Kiságy, kiskád, babaruha, ápolószerek, a babakocsiról ugye nem is beszélve. […] És akkor még még nem szedtünk vitaminokat, étrendkiegészítőket, és nem szorultunk ne adj Isten plusz orvosi beavatkozásra sem. Gyermekünkre tehát már születése előtt elköltöttünk nagyjából 1 millió Forintot. […] Számításaink szerint csak az alapvető dolgokkal kalkulálva csecsemőkortól az óvodás évekig átlagban kb. havi 50 ezer Forintot költünk egy gyermekre. Ez 3 éves korig számolva összesen 1,8 millió Forintot jelent.
Óvodás korban kezd kinyílni a világ, és ez automatikusan nyitja a pénztárcákat is. Kalkulációink szerint itt már kb. havi 75 ezer Forintot költ gyermekére egy átlagos magyar szülő. Ez négy év alatt, ha csak 7 évesen megy iskolába, összesen 3,6 millió Forint.
Általános iskolában tovább nőnek a költségek, mert bár a tankönyvekért már nem kell fizetni, minden másért igen. Számításaink szerint egy átlagos jövedelemmel rendelkező család havonta kb. 100 ezer Forintot költ az általános iskolás gyerekére. Ez 8 év alatt összesen 9,6 millió Forint. Szakértőnk azonban ennél jóval többet számolt.
A középiskolában megnőhet a különórák száma, na és a tinédzserek igényei is. Ebben a korban átlagosan havi 200 ezer Forintot költünk gyermekünkre, ez négy évvel számolva újabb 9,6 millió Forint, az egyetem pedig már hab a tortán.”
A szakértő szerint „Ha még nem a tandíjast számoltuk, […] szemeszterenként az 1-1,5 millió az simán elmehet.”
A riport végén hallhatunk egy rövid összefoglalást, mely szerint „az általunk számított költségeket összeadva 25,6 millió Forintot kapunk, számításaink szerint tehát ennyibe kerül egy gyermek felnevelése 18 éves koráig.”
Óvodás éveket megelőző időszak | |
Havonta | ~50 000 Ft |
3 év alatt: | 1 800 000 Ft |
Óvodás időszak | |
Havonta | ~75 000 Ft |
4 év alatt: | 3 600 000 Ft |
Általános iskolás időszak | |
Havonta | ~100 000 Ft |
8 év alatt: | 9 600 000 Ft |
Középiskolás időszak | |
Havonta | ~200.000 Ft |
4 év alatt: | 9 600 000 Ft |
Az számomra nem teljesen tiszta, hogy hogyan is jön ki a 25,6 millió, hiszen a felsoroltak összege ennél kerek 1 millióval kevesebb - talán a születést megelőző időszakban számolnak ennyi költséggel.
Érkezzen a saját lista (fontosabb tételek):
Első gyerek születése előtt | |
babakocsi (3 részes) | 100 000 Ft |
kiságy + pelenkázó | 60 000 Ft |
légzésfigyelő | 15 000 Ft |
etetőszék | 2000 Ft |
kiskád | |
kenguru | |
cumisüveg | |
szoptatós párna | |
autós gyerekülés | 38 000 Ft |
utazóágy | 14 000 Ft |
Második gyerek születése után | |
esernyőre csukható babakocsi | 17 000 Ft |
testvérfellépő | 12 000 Ft |
babahordozó | 10 000 Ft |
autós gyerekülés 2. gyereknek | 35 000 Ft |
gyerekágy | 150 000 Ft |
Első évben többségében az alapvető dolgok beszerzése jelentkezett a kiadáslistán (kezdőszettet megoldottuk 300 ezer Ft alatt - babakocsi, kiságy, bútor mind új volt). Második év: leginkább visszatérő elemek, úgy mint pelenka, tápszer, ruha, babaúszás, játékok, gyógyszerek-kenőcsök. Harmadik évben bővültek a tételek bölcsődével kapcsolatos kiadásokkal, játszóházas délutánokkal stb., ezen felül a gyerek ruhatárának bővülése miatt kellett egy plusz gardróbszekrény is. Negyedik évet már két gyerekkel csináltuk végig, szükséges volt gyerekülés, esernyőre csukható babakocsi, testvérfellépő, babahordozó, autós gyerekülés a 2. gyereknek, illetve vettünk gyerekágyat az idősebb testvérnek. Ezen felül a bölcsődés-óvodás kor miatt is az ilyenkor szokásos betegségek száma is megszaporodott, így gyógyszerekre, vitaminokra többet kellett már költeni. Az ötödik évben javaslatra TSMT tornára vittük az egyik gyermeket (12 ezer/hó), ami extra költségként jelentkezett a szokásos tételeken felül.
És akkor a pontos számok, nálunk:
éves össz. | havi átlag | |
Első év, egy gyerek (tört év, 8 hónap): | 312 458 Ft | 39 057 Ft |
Második év, egy gyerek: | 472 868 Ft | 39 406 Ft |
Harmadik év, utolsó 2 hónapban már két gyerek: | 461 884 Ft | 38 490 Ft |
Negyedik év, két gyerek: | 738 958 Ft | 61 580 Ft |
Ötödik év, két gyerek (szűk 6 hónap): | 331 699 Ft | 55 283 Ft |
Az étkezés nincs benne (kivéve a tápszer, üveges bébiételek, intézmény keretein belüli étkezések) - szerintem ezzel a riport sem számolt, vagy legalábbis egy szóval sem említették, de ez sem egyértelmű.
Leszögezném, hogy nálunk 5 év alatti gyerekek vannak, így értelemszerűen saját példát nem tudok hozni tinédzser vagy fiatal felnőtt gyerek költségeiről. Mindettől függetlenül úgy érzem, hogy kissé túlzó számokat használtak, vagy a fővárosi árakkal kalkuláltak. A riport abban is torzít, hogy nem veszi figyelembe, több gyerek esetén ezek a költségek már megoszlanak: ideális esetben tudnak egymástól örökölni ruhákat, játékokat, de babakocsit, kiságyat vagy ruhásszekrényt, kerékpárt sem feltétlenül veszünk újat minden születendő gyermeknél. A legtöbb esetben a használt tárgyak is tökéletesen tudnak funkcionálni: mi például babaszéket, futóbiciklit, görkorit vagy Fisher-Price játékok egy részét ilyen módon szereztük be, az újak árának töredékéért. A gyerekek ruhatárának egy jó része turkálóból vagy ismerősöktől származik - mondhatni potom pénzért -, s lényegében esztétikailag jó állapotúak (nem szakadt, nem foltos, nem fakó). Közte rengeteg márkás darabbal is, nem ritkán saját gyári cédulákkal (eredeti gazdája megvette, de kicsi lett vagy nem használták, és mire odajutottak volna, már kinőtte a gyerek). Saját tapasztalat szerint 1 éves korig 3 havonta, 3 éves korig fél évente, majd onnan felfelé talán a tinédzser évek kezdetéig évente nő akkorát a gyerek, hogy cserélni kelljen a teljes ruhatárat. Viszont fontos azt is elmondani, hogy nem mindent szabad másodkézből beszerezni. Ilyen például a gyerekülés, mely esetében a szakemberek is felhívják a figyelmet, hogy nem tanácsos használtat vásárolni. Egy korábbi (akár kisebb) baleset nyomai nem feltétlenül látszódnak meg rajta, illetve ha kiszolgált már két gyereket, akkor is mindenképpen érdemes cserélni.
Gondold át és mérlegelj: ne fizess ki teljes árat olyanért, amiért nem muszáj!
A riport visszanézhető, a hivatkozott téma 16:55-től kezdődik.
Amennyiben úgy érzed, hogy szeretnéd a spórolással-megtakarítással kapcsolatos ismereteidet bővíteni, azokat a gyakorlatban átültetni, akkor kövesd a blogot, Facebook oldalunkat, és csatlakozz Spórolási és megtakarítási tippek, trükkök, technikák csoportunkhoz is tapasztalatcsere gyanánt.
Írjátok meg kommentben, hogy nektek milyen eredmény születik osztás-szorzást követően!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Salome Parker 2021.06.23. 18:23:38
Dee_ 2021.06.23. 20:21:59
Amúgy szerintem az étkezés benne van a fentiekben. Úgy kijöhet a matek.
Örömhernyó 2021.06.23. 21:00:08
A TSMT is teljesen új dolog számomra. Okosító tornának nevezik, utánanéztem, egy szobába bezárva egyszerű játszótéri mozgásokhoz hasonló tornát végeztetnek a gyerekekkel. Mi ezt annak idején játszótéren meg az erdőben, mezőn rohangálva, fára mászva, kúszva, kavicsokkal kacsázva, labdát dobálva, légpuskával madarakra lőve, patakban piócát és békát fogva, fűben gyíkot elkapva, kutyával versenyt futva, kötélre mászva, bicajozva, hógolyózva, meggyet szedve, hintázva, fák odvába bújva oldottuk meg. Pedig nem tanyán vagy falun nőttem fel.
Ma meg eladják, mint okosító tornát havi 12ezerért. Mert ha simán csak játéknak neveznék, akkor a szülők letiltanák róla a gyereket. Olyan nincs, hogy csak játék! Tanuljon, okosodjon az a gyerek. A mai uniós szabvány játszótereken semmit se lehet már csinálni, nem érdekesek.
@Salome Parker: Így van, aki elkényeztett, anyagias, követelőző gyereket nevel, az olyat is kap, ennek megfelelő költségei lesznek.
Párválasztásnál is ez van. Aki csillárnőt választ, az meg lesz kopasztva.
Én csóró, de nem primitív családban nőttem fel, a tanulás fontosságát belém nevelték. Meg a dolgok értékét. Huszonéves koromig nem tudtam a valós lábméretemet, mert addig minden cipőmet örököltem vagy használtan vettük, így 40-től 43-as méretig mindenféle volt. Felnőttem így is.
Általános iskolában eleve undorodtam a márkabuzi osztálytársaimtól, mert azok jellemzően a buta, de pénzes szülők gyerekei voltak (maszek zöldséges, simlis teherfuvarozó és taxis hiéna szülők kölykei). Nem akartam rájuk hasonlítani, direkt nem akartam menő lenni.
Úgy neveltek, hogy a tanulásban és a sportban tűnjek ki. Szóval kifejezetten lázadó dolog volt számomra nem márkás cuccokban járni. Aztán gimi idején a gazdasági helyzet annyira szar lett Magyarországon, hogy 1-2 pénzes osztálytárstól eltekintve mindenki turkálóból öltözött. Senki nem beszélt erről, de lerítt mindenkiről, hogy bálás ruhát hord.
Volt gazdag rokon gyerek, akinek mindent megadtak gyerekkorában amit kért, amint kiejtette a száján. Ahogy nőtt, egyre követelőzőbb lett, ez odáig fajult, hogy a végén már a vidéki nagyszüleit meglátogatni is csak akkor volt hajlandó, ha a szülei megígértek neki valami drága ajándékot. Alkalmazkodni képtelen, elkényzetetett, összeférhetetlen, beképzelt pöcs lett. Mindent el kellett intézni neki az életben, amikor nősült (hozzá hasonlóan elkényeztetett lányt vett el) akkor a szülőknek kellett alápakolni egy házat. Mert az igények nagyok voltak, csak hát önerőből lófaszt se ért el. Ide vezet, ha gyerekkorban elhitetik a gyerekkel, hogy ő a világ közepe és minden jár neki.
Nincs az a pénz, amit el ne lehetne költeni egy gyerekre. Főleg ha az embernek egyetlen kölyke van, akkor hajlamos abba mindent beletolni anyagilag. Ahol van 3 gyerek, ott azért higgadtabban költekeznek a szülők, nem azért, mert kevésbé szeretik a gyerekeiket, hanem mert rájönnek, hogy az első is felnőtt volna zsebhümmögő nélkül, akkor a másodiknak, harmadiknak már fel se merül.
Nem azt mondom, hogy afgán vagy szomáliai szinten kell gyereket nevelni, de ami ma megy, az már nevetséges. A szülők egymást akarják túllicitálni, hogy mit engedhetnek meg maguknak.
Párom unokanővére nemrég lepasszolt nekünk egy használt babakocsit (nekünk még nincs gyerekünk, de inkább elhoztuk a kocsit, mint hogy kidobják). A babakocsi újonnan annyiba került, mint egy olcsóbb, 100 cm³-es robogó. Nooormááális?
gombakomba 2021.06.23. 21:37:45
Hát, akkor még vár rád néhány új kifejezés :)
A TSMT-vel el vagy tévedve, olvass utána rendesen, mielőtt véleményt formálsz, sőt, azt ilyen sommásan kijelented. És örülj neki csendben, ha a te gyerekednek nem lesz rá (vagy hasonló fejlesztőtornára) szüksége.
Azért ne feledkezz meg róla teljesen, ha majd megszületik a "kölyök", néhány alkalom fejlesztőtorna (nem csak a TSMT létezik ám, Magyarország kimondottan jó a témában) nagyon-nagyon-nagyon sok kínlódástól tudja megkímélni a szülőket és a gyereket is.
A babakocsinál meg általában a napi használat során szokott értelmet nyerni, miért is kerül az egyik modell annyival többe, mint a másik (a "márkafaktor" levonása után). Nagyonis húsbavágó kérdéssé válik, ha az embernek éveken át naponta többször kell tologatnia meg emelgetnie.
Az esernyőkocsi nagy találmány.
gombakomba 2021.06.23. 21:46:55
A cipővel kapcsolatban egyetlen tanácsot fogadj meg: abból csak megfelelő méretűt és nem, vagy alig használtat. Lehet minden ruhád bálás, én is így nőttem fel, a gyerekem is tele van használt ruhával, de a lábadra (gyereked lábára!) csak jó cipőt, mert tényleg visszaüt, ahogy öregszel. Ha jól számolom, legalább kétszer annyi idős vagyok, mint te, hidd el, nem a levegőbe beszélek.
ViCa 2021.06.23. 22:06:50
Csecsemokor: pelenka, tápszer, popsikenocsok, cumisuvegek...és még ha sok dolog hasznalt, akkor is kellhet egy-két új akár ruhabol is. Reális az 50.
Bolcsis detto. Új cipő kb minden evszakban....ez egyébként sajna a végső 44-es meretig a legfobb ruhazkodasi kiadás. Oviban nálunk plussz volt az úszás tanfolyam, plussz a "társasági események " az ő kívánságára...meglehet a 75 (jó etkezessel, otthon főzve, nyaralassal)
Alsoban bejonnek a sulis költségek (bútorok lecserelese, asztal stb) és mondjuk nálunk a szemüveg (és annak sorrozatos elvesztése), az előre nem látható extrák (focilabda-ablakuveg). Felsőben mobiltelefon (nem drága) és számítógép (ez sem extra). Minden nyáron két tábor (nem különleges, de a sulis és az edzos is kb 50-60 együtt). Egyesületi díj havonta 10. Ehhez jobb (megfelelő!) sportcipo kell+edzocucc.
Kozepsuli a leghuzosabb. Étkezés egy normál felnőtt kétszerese és már nem mindig lehet otthonival megoldani. Bkv bérlet alsotol. Ruhazkodas, ha nem is "igényes ", akkor is jóval több mint gondolná az ember, kinovi még a nadrágot kabátot pólót...cipő most is a legnagyobb tétel. Szórakozás...erre mondjuk meg tudja keresni a pénzt nyaron egy kamasz, de evkozben csak
alkalmi munka fer bele hétvégenként max. Simán el tudtam volna ÉRTELMES dolgokra 200-at költeni rá...nem volt annyi.
Egyetemista. Együtt lakunk, igy nincs albérlet és külön rezsipenz költség...ha lenne az kb 70 (Debrecenben is, Szegeden is Pécsett is). Első év a legtöbb helyen húzós, utána talán lehet onfenntartova válni. (Nálam a fiam a 4 félévben lett nullszaldos a komolyabb melokkal plussz ösztöndíjjal...hurrá!).
kacsa. 2021.06.23. 23:14:42
Abban viszont egyetértek @gombakomba -val, hogy cipőből inkább újat és jót! Később visszaüt a spórolás. Ja és a fejlesztő torna nem pénzes hülyeség, ha valakinek tényleg az kell, minél hamarabb kezdik el, annál jobb.
Szoptatós párna: persze, hogy meg lehet nélküle lenni, de én szeretem :).
Advanced Flight 2021.06.23. 23:21:13
Amúgy meg...szinte mindent lehet kapni használtan fillérekért, csak a szülők általában nem a várva várt elsőszülött gyermeken akarnak spórolni, így bizony reális egy félmilliós kezdőszett.
És azt is tudomásul kell venni, hogy manapság egy többé-kevésbé jól működő házasság és család bizony státusszimbólum, ezt sokan irigyelni szokták, pl. akik még 35 évesen is a Tinderen szenvednek (akármelyik nemből). Sok párnál nem jön össze a gyerek, vagy a sokmillió elmegy lombikra.
MoneyCoach 2021.06.23. 23:38:10
Amit írsz abban nagy igazság van, spórolni nem szeretnénk és nem is fogunk a gyerekeken, de alapelv hogy majd annak idején, amikor oda jutunk, akkor ne legyen számukra önmagától értetődő hogy az ölükbe hullik minden.
Az elismerő szavakat pedig köszönöm, nagyon jól esik, rajta vagyok hogy élvezetes, változatos, érdekes témákról szülessenek cikkek-posztok. :)
Örömhernyó 2021.06.23. 23:48:01
2008 az egy kis kellemetlenség volt, amiből vissza lehetett jönni, ha nem ugrottál bele valami egzotikus hitelbe, akkor észre se vetted, hogy válság volt. A rendszerváltás után volt igazán nagy lesüllyedés.
Ma már nyilván nem veszek használt cipőt, nem is Magyarországon élek, itt, ahol élek, nincs turkáló. De ma is elfogadok másoktól levetett ruhát. Pólót, pólóinget, baseball sapkát például nem kell vennem, mert sokszor kapok ingyen. Cipőt, nadrágot, alsónadrágot veszek csak újat.
"nincs még gyereked, így nyilatkozol nagy bölcsességeket" - Voltam gyerek tudom hogy nőttem fel, mennyi felsleges dolgot kaptam még én is, pedig mi aztán nem voltunk gazdagok. A környezetemben sok csóró család volt, meg voltak gazdagok is, látom, hogy akit elhalmoztak felesleges dolgokkal, az abba szokik bele és nem feltétlenül tanulja meg a dolgok értékét, nem tanul meg érte megdolgozni, legfeljebb kizsarolja a szüleitől később.
Kelet-Ázsiában élek, itt a magyar szintnél nagyságrenddel többet költenek a gyerekekre, egyrészt, mert mindenből csak a legjobbat veszik (egészen kis gyerekeknek a legújabb iPad stb.), valamint itt nincs se bölcsőde (nanny van havi 150ezerért, aki jó esetben csak életben tartja a gyereket, amíg a szülő dolgozik), se ingyenes óvoda nincs, magán van, drágán.
TSMT-re semmi szükség nem lenne, ha a gyerekek úgy tudnának kint játszani, ahogy az én gyerekkoromban tettük. Nyilván ha a gyerek be van zárva egy ingerszegény környezetbe, akkor leépül szellemileg és testileg is.
Zsuzsi25 2021.06.23. 23:54:31
Szülés: 500 K
Nődokivizsgalatok 20/alkalom.
Persze mehetsz államiba is, ahol nagy esellyel össze szedsz valami devlát, és persze, ki tudja, hogy milyen retkes ......gány feküdt előtted a vizsgáló asztalon, amit jó esetben naponta 1x fertőtlenitenek
Zsuzsi25 2021.06.23. 23:56:51
Minis rengeteg dolgot szereztünk be hasznaltan. Kisruhák pl. , de a cipővel nem ertek egyet, a használt xipőt már valaki kijarta..... Több kárt okozunk vele, mint amennyit sporolunk.
Hórukk 2021.06.24. 00:48:04
Örömhernyó 2021.06.24. 01:46:49
Jellemzően a szinglik nem irigykedni szoktak a gyerekesekre, hanem irtóznak tőlük. Mert a szinglik fizetik meg a gyerekesek adókedvezményeit és aki szingli annak esze ágában sincs beáldozni a szabadidejét, pénzét egy gyerekért.
Én sokkal több házas, gyerekes embertől hallottam, hogy irigyli a szingliket a szabadságuk miatt, mint fordítva.
Az is jó kérdés, hogy a 67%-os válási arány mellett mennyire lehet sikeres házasságokról beszélni. Ugyanis a maradék 33% se idilli házasság, csak beleszoknak az emberek, a közös hitel és a természetben megoszthatatlan ingatlan összetartja őket.
Magyarországon esetleg azért "státuszszimbólum" a házasság, mert a házasoknak nyomja a kormány a támogatásokat.
Örömhernyó 2021.06.24. 01:58:56
Akkoriban felénk még kínai bolt se volt, hogy valami fröccsöntött vackot vegyünk a lábunkra.
Megjegyzem az én használtan vett bőr cipőim jobbak voltak, mint az osztálytársaim többségének az új műanyag (gyöngyvászon) cipői. Volt például használtan vett Salamander cipőm. Nem azt mondom, hogy ez a követendő, de én korán megtanultam, hogy rengeteg minden helyettesíthető, nem kell mindenből új, egy gyereknek meg pláne nem, mert egy év alatt kinövi.
Örömhernyó 2021.06.24. 02:26:26
Ha már egyetemista lenne az a gyerek Budapesten és szobát bérel valahol, akkor is ez az összeg már szobabérléssel (nem kollégium) és normális étkezéssel együtt befedi a havi kiadásait (nem a bulizást, drogozást, cigit és alkoholizálást, csak az alap megélhetést).
Kissé el van szállva ezzel a havi 112ezres becsléssel a poszt, ráadásul ez 18 éves korig van számolva, amikor a gyerek még jó eséllyel otthon lakik vagy középiskolás koliban.
Zsuzsi25 2021.06.24. 07:01:48
igazi hős 2021.06.24. 08:43:07
Azt figyelembe veszi valaki, hogy 2 gyerekkel nem laksz (legalábbis nem akarsz ) ugyanabban a garzonban, ami kettőre még tökéletes volt? Még panelből is 10+ millió az a 2 félszoba, ha meg kertes házba mennél, az 20+. (Ez csak félig a gyerek költsége, hiszen a szülők élete is javul.)
Mi az autót is szépen cserélgettük a gyerekek számának és méretének változásával, az sem olcsó. (Az autó az ország 95 %-án nem luxus, bár többnyire lehet nélküle élni.)
Hol járok, 50 milliónál? Emellett már szinte mindegy, hogy negyedáron veszel használtan vagy ingyen megkapsz mindent, ami az unokatesó után maradt...
MoneyCoach 2021.06.24. 10:15:26
MoneyCoach 2021.06.24. 10:26:29
Idő: azt se felejtsük el, hogy ellenben míg a gyerek nélküli benne van a mókuskerékben, addig az egyik szülő - jellemzően az édesanya - ki tud szakadni a munka világából, tisztességesen tud foglalkozni a gyerekkel az első pár évében (érzelmileg és fiziológiai szükségleteket is kiszolgálva), ami egy hatalmas dolog - igen, ez persze azt eredményezi hogy kevesebb jövedelmet tud felmutatni ezen időszak alatt. A fejlett nyugati országokban ez egyáltalán nem elterjedt dolog. Leszülöd, aztán pár hónap múlva mehetsz vissza a munkahelyedre, hogy helyetted valaki más megcsinálja azt, ami szülői feladat lenne. Vagy maradsz otthon, ingyen. Az pedig - szerintem - problémás gondolatmenet, ha valaki abban méri fel a gyerekvállalás lehetőségét, hogy mennyi pénztől fog emiatt elesni.
Örömhernyó 2021.06.24. 11:10:56
@Zsuzsi25: Magyarországon 500ezer alatt keres az emberek talán 95%-a, akik ezek szerint nyomorognak.
A magánkórházi szülés tényleg luxus kategória, a többség szül választott orvosnál, az is 100ezer felett van.
"én azért jobb szeretem az újat" - Nem arról volt szó, hogy én az újat utáltam volna, hanem hogy amikor tinédzser voltam, akkor egzisztenciálisan olyan mélyen volt a magyar családok nagy része, hogy nekünk nem volt opció az új cipő. Nyilván azóta én is újat veszek, de ha idead valaki egy jó használt cipőt, hogy neki már nem kell, de én hordhatom, akkor nem mondanék rá nemet. Venni már nem vennék használtat.
igazi hős 2021.06.24. 13:16:52
Idő: mi a gyerekek előtt is egész jól "ki tudtunk szakadni a munka világából". Számomra nincs különbség a házimunka és a fizetős között, mindegyik elvégzendő feladat. A "tisztességesen foglalkozni a gyerekkel" az általam írt időn felül van, azt természetesen nem számoltam.
para_noir 2021.06.24. 13:58:04
para_noir 2021.06.24. 14:07:37
MoneyCoach 2021.06.24. 14:13:46
Egyébként nem értelek, van gyereked de úgy írsz, mintha ez egy masszív kötöttség lenne, ami miatt neked hátrányaid keletkeznek, bevételkiesésed van. Remélem senki sem hiszi hogy a gyerekvállalás után ugyanazt az életet lehet élni, mint előtte.
Ha jó számokat teszek a lottón, ha időben váltok munkahelyet, ha mást veszek el feleségül, ha - sorolhatjuk. Ezek szerint akkor komoly károk értek, amit elszámolhatok költségnek mert nem úgy alakult ahogy. Egyértelmű hogy a gyerekre költeni is kell, hogy megváltozik az ember napirendje, hogy az addig is meglévő feladatokon felül keletkeznek újak (nem is kevés!). De ez nem pénzügyi szempont.
Maga a logika ami számomra furcsa, nem kell egyetértenünk természetesen. Nálam a költség az, amit valóban kifizetek. A cégeknél szokás nézni, hogy pl. egy szolgáltatónál tapasztalt kimaradások miatt milyen bevételkiesések jelentkeztek.
para_noir 2021.06.24. 14:18:27
igazi hős 2021.06.24. 15:24:32
igazi hős 2021.06.24. 15:35:57
Jól írod, tudom, hogy a gyerek kötöttség, pont ezért nem csukom be a szemem és gondolom, hogy ez nem költség. Volt olyan, hogy heti 60-70 órát dolgoztam, ezt nyilván nem tudom megcsinálni, ha 3-ra menni kell a gyerekért a bölcsibe.
Tegyük fel, hogy valaki havi X forintért elvégzi az összes lelketlen, gyerek körüli munkát, hogy neked már csak a kellemes része jusson és neked elfogadható ez az összeg, akkor ha valaki (nevezzük házastársnak) ezt megcsinálja ingyen, akkor nem érzed, hogy ezt az X forintot megkaptad ajándékba? Ugye, hogy te is egészen jól tudnád forintosítani a munkádat, már csak az X értéke a kérdés.
MoneyCoach 2021.06.24. 15:43:55
Egyébként meg: ilyen elgondolás szerint elő kell venni a kockás füzetet és számolni. Ha kevesebb pénzbe kerül egy gondozó/állami vagy fizetős bölcsi-ovi, mint ami munkabért megkereshetnél mialatt a gyerekkel vagy otthon, akkor vissza kell menni dolgozni - amennyiben a különbözet jelentős (20-30-40 ezer Ft-ért mi például nem tennénk). De miért is vállal gyereket az, akinek a munka és a vele járó bevétel nagyobb prioritást élvez, mint a gyerek lelki világa, hogy nem idegenek neveljék fel pár hónapos korától kezdve, hogy a szülők szerető közösségében van stb.?
Van erre egy jó szlogen: van amit pénzért nem lehet megvenni...
Maga az írás mellesleg nem arról szól, hogy mennyire kicseszik magával az, aki gyereket vállal mert elesik rengeteg pénztől és szabadidőtől, hanem arról hogy mi az amire biztosan ki kell csengetni a vételárat. Vagy legalábbis számolni lehet vele anyagi helyzetünk szerint.
eßemfaßom meg áll 2021.06.24. 16:40:57
Alick 2021.06.24. 17:46:13
A kis geci :)
www.youtube.com/watch?v=i_MjiM83evY
Salome Parker 2021.06.24. 19:12:21
igazi hős 2021.06.24. 20:40:36
Szó szerint ezt írtam: "az összes lelketlen, gyerek körüli munkát". Ha neked a gyerekkel töltött idő ide sorolódik, akkor nagy baj van. Ha nem, akkor a szövegértéseddel van baj.
MoneyCoach 2021.06.24. 22:28:51
Kérlek ne trollkodd szét a témát. Nem tudok azonosulni a nézőpontoddal, olyan mintha a gyerekedet problémának fognád fel, aki időrabló tevékenységeket generál neked akaratán kívül. Ja és még pénzeket is buksz miatta.
MoneyCoach 2021.06.24. 22:32:09
ViCa 2021.06.24. 23:24:54
Képzeld el, hogy a gyerekeid már kamaszok, az egyik nagyon okos, szeret programozni és animációkat készíteni ...a géped már lomha ehhez, akadozik. Veszel bele jobb videokartyat/ processzort. Azt mormogod a bajszod alatt, hogy már ideje volt, hatékonyabb lesz így a munkavegzesed (igaz)...és beirod a műszaki kiadasokhoz (helyesen)...kozben pedig a csillogó szemére gondolsz :). A masik legyen alkotó muveszlelek...felmesz a padlásra (tetoterbe) és kicsereled a kis bukot egy nagyobbra, hagy jöjjön be a fény, ott alkothat...megint mormogsz a bajszod alatt, hogy ez egy nagyon alkalmi vétel ablak, befektetesnek is kiváló (igaz) és beirod a hazfelujitasi rovatba (helyesen)...pedig azért leginkább a csillogó szemek miatt csináltad:).
MoneyCoach 2021.06.24. 23:43:23
Ami érthetetlen - ráadásul erősen trollkodás gyanús -, az a többször kihangsúlyozott elmaradt bevételek miatti kiesések (esetleg olvasd vissza). Én úgy tudom, hogy ami sose volt a tiéd, azt nem veszítheted el.
Nálunk pl. kifejezetten nem ingyen csinálja az édesanya a lélektelennek nevezett munkákat otthon, fizet a munkáltatója (GYED). Igaz nem annyit mintha bemenne dolgozni. Ez kiesés? Valóban nem annyi, mintha a munkahelyén robotolna, de nem ingyen csinálja. A bevételeinket úgy kéne számolnom, mintha bejárt volna és megkapná a teljes fizetését, de mivel nem tette (érthető és helyes módon), ezért az nekünk így költség mint kieső munkabér? Aligha.
ViCa 2021.06.24. 23:43:34
ViCa 2021.06.24. 23:52:18
Most az a terv, hogy amint nyugdíjba megyek, megyek az emberemmel kicsi faluba és ezt szetosztom :).
AlexAston 2021.06.25. 00:56:37
Kocsi?
3 gyerek is elfér egy Octavia szintű autóban. Persze lehet venni 1 gyerekkel is buszt, csak felesleges.
Mindenki úgy égeti a pénzt, ahogy nem szégyelli. Csak felesleges kitalalni rá ideológiákat.
AlexAston 2021.06.25. 07:13:18
ViCa 2021.06.25. 10:56:45
(Viszont más helyzetben van értelme elgondolkozni a kieso bevetelen pl évekkel ezelőtt kiszamoltam a szombati túlóra- piaci gyümölcs költség / Xdb lekváros üveg árát...királyi lett :D. )
Egyébként érdekes ez a téma, kösz a linket is...a kommentek is jók:)...annyit még talán a konkrét szamokhaz: ami máshogy érthetőség volt szerintem, az az hogy pl ha te megkerdeznel engem hogy mennyibe kerül egy baba mérleg, akkor én egy átlagos bolti árat mondanék kapasbol...és utana az egyéni megoldasokat, hogy lehet venni használtan, szerintem hülyeség, ajándékba kaptam, kölcsönözni is olcsóbb és hogy en pl a konyhai merlegre tettem apósom "alkotasat" és úgy mértem anno a kicsit ami így kb nulla ft. Szoval ha az eredeti számokat így nézzük,akkor érthetőbb:).
MoneyCoach 2021.06.25. 14:14:57
Talán leginkább úgy tudnám megfogalmazni a "küldetésem", hogy szeretném megosztani hogy lehet így is (ez nem feltétlen a jót jelenti, szerintem is már-már luxus fenntartani 2 autót, mégis kettő van nekünk is a kényelmesebb ügyintézések, feladatmegoldások miatt), ami nem nagybetűs követendő példa, nem az etalon, szimplán nekünk ennyi. Ügyeskedünk, próbálkozunk a magunk módján. :)
Ami nekem hiányérzetem volt mindig a pénzügyekkel kapcsolatos riportokban, cikkekben, hogy általában betoltak egy átlagot (magyar viszonylatban leginkább a fővárosi árakban mérve), és ha úgymond "valós" példákat szerettem volna látni, akkor jó esetben kommentekben lehetett olvasni őket, már ha voltak. Vagy az extrém szélsőségeket mutatták meg (pénzszóró szupergazdagok vs. legszegényebb réteg).
És örömmel látom, hogy nagyon sok tudatos, tervező, gondolkodó és véleményt formáló ember gyűlt már eddig is össze ezen a helyen. Célom hogy ezt a közösséget tovább lehessen erősíteni, egymástól tanulni, kulturáltan értekezni, más nézőpontokat is megismerni.