Egy korábbi cikkemben annak jártunk utána, hogy mennyiből lehet megélni Magyarországon. Ezúttal a személygépjármű fenntartási költségeit vesszük górcső alá, rögtön két gyakorlati példával levezetve. Lássuk, mit mutatnak a számok!
Megvetted a hőn áhított autót. Vételár kifizetve, adásvételi szerződés aláírva a kezedben. Innentől már csak tankolni kell, nem igaz? Nem egészen. A gépjárműnek további, rendszeres fenntartási költségei vannak. Ha nem jól választunk magunknak - akár kifogunk egy rossz állapotban lévő példányt, akár olyan típusra tesszük le a voksunk, aminek az üzemben tartása meghaladja a pénztárcánkban rejlő lehetőségeket -, akkor jelentős költségekkel számolhatunk. Ezért fontos, hogy maximálisan körültekintők legyünk a vásárlás során (pl. előzetes állapotfelmérés), ezáltal el tudjuk kerülni a későbbi nem várt meglepetéseket.
Nálunk a családban két autó van. Ezeknek a kiválasztásakor több szempontot is próbáltunk gondosan figyelembe venni:
- VÉTELÁR: a megtakarításainknak ne vigye el a jelentős részét (sose lehet több mint az 50%-a, de javallott lehetőség szerint inkább maximálisan 20-25%-ra szorítkozni)
- FELHASZNÁLÁS: munkába járáshoz és családi nagyobb autónak dízel üzemű, nagyobb teljesítményű, helyi szaladgálósnak kisköbcentis benzines, de mindenképpen 5 ajtós a gyerekek miatt
- ÁLLAPOT: független szervizben átvizsgált, szemre is jó állapotú, kulturált beltérrel rendelkező legyen; emellett ismert típusokból válogattunk (rengeteg autós teszt cikk van fent a neten, fórumokon lehet olvasni véleményeket stb.) típusbetegségek elkerülése végett
- VÁRHATÓ FENNTARTÁSI KÖLTSÉG: 10-15-20 éves gépjárművek esetén elég jól be lehet lőni, hogy kb. milyen összegre számolhatunk az üzemeltetésük során; figyelembe vettük hogy elterjedt típusok legyenek (elérhető legyen hozzájuk sok alkatrész), hiszen ezek viszonylagosan olcsón szervizelhetők emiatt
A hobbicélra tartott autók esetében teljesen irrelevánsak tudnak lenni a fentiek, és értelemszerűen a fenntartási költségük is más lehet, hisz alapvetően nem a funkciójuk miatt (eljutni A-ból B-be) birtokolják a tulajok.
Saját tapasztalatok
A felhasználásról fentebb írtam, nézzük a konkrét számokat. A teljesség igénye miatt a főbb műszaki és használatba vételi paramétereket is megadtam, valamint a vételi költségeket (vételár, vagyonátruházási illeték, új forgalmi engedély és törzskönyv), ezek képezik az induló kiadásokat. Az ezen felüliek pedig a fenntartási költségeket teszik ki (biztosítás, gépjárműadó, műszaki, üzemanyag, szerviz, autóápolás és egyebek). A műszaki vizsga díját arányosan osztottam két évre.
VW Golf 4 variant 1.9 PD TDI |
Renault Clio 1.2 | |
Műszaki adatok | ||
Évjárat | 2000 | 1999 |
Üzemanyag | dízel | benzin |
Teljesítmény | 116 LE | 58 LE |
Km óra állása | 304 000 | 181 000 |
Felhasználás | családi és munkába járós | rövid távok |
Induló költségek | ||
Vételár | 900 000 Ft | 400 000 Ft |
Átírási költségek | 58 750 Ft | 31 350 Ft |
Eredetvizsga | 18 500 Ft | 17 000 Ft |
Kgfb | 38 400 Ft | 23 760 Ft |
Fenntartási költségekkel kapcsolatos kiadások listája:
Golf | Clio | Golf | Clio | |
2020 | 2021 (első félév) |
|||
Kgfb | 38 400 Ft | 23 760 Ft | 44 280 Ft | 29 400 Ft |
Gépjárműadó | 11 900 Ft | 0 Ft | 12 000 Ft | 6000 Ft |
Műszaki vizsga | 16 000 Ft | 12 000 Ft | 16 000 Ft | 12 000 Ft |
Üzemanyag | 306 612 Ft | 56 965 Ft | 102 601 Ft | 27 403 Ft |
Szerviz | 172 200 Ft | 66 715 Ft | 0 Ft | 22 000 Ft |
Autóápolás | 7975 Ft | 7975 Ft | 4989 Ft | 4989 Ft |
Autópálya matrica | 3500 Ft | 0 Ft | 3640 Ft | 0 Ft |
havi átlag | 46 382 Ft | 13 951 Ft | 30 585 Ft | 16 965 Ft |
Nézzük egy teljes évet: a Golf 2020-ban, intenzív használat mellett mindenféle tétel szummázását követően havi 46 382 Ft-ba állt meg, a Clio pedig 13 951 Ft-os fenntartási költséggel üzemelt.
Idén a kisebb igénybevétel miatt a Golfnál a kiadások is visszább szorultak 30 585 Ft-ra, a Clionál viszont nőttek, hiszen volt szervizigénye, így 16 965 Ft/hó költség jutott az első félévre.
Ez már csak játék a számokkal, de mivel a kgfb, a gépjárműadó, a műszaki vizsga és a pályamatrica éves költség, ami 12-vel visszaosztva előre kalkulálható hogy havonta pontosan mennyi Forintot fog kitenni, így akár azt számolhatom ezzel a módszerrel is, míg az üzemanyagot, az ápolási és a szervizköltségeket pedig részarányosan, az eddig eltelt hat hónapra vetíthetem vissza. Ebben az esetben 24 258 és 13 015 Ft-os havi fenntartási költségek jönnek ki.
Szerviztörténet
Alapvetően kötelező tételek szerepelnek rajta, valamint kisebb javítanivalók, elektronikai hibák. A felsorolásban találhatók egy része nem a vizsgált, másfél éves intervallumban jelentkezett, de ideteszem őket hogy látni lehessen, hogy a közhiedelemmel ellentétben, egy jól karbantartott és ellenőrizhető előéletű 20 éves autó nem feltétlen kell hogy időzített bomba, pénztemető legyen.
- 10 ezer km-ként olaj és szűrőcserék
- autónként 1 db akkumulátor
- lemezfelni és új téli gumi
- hátsó lengőkar szilentek cseréje
- csomagtér ajtó zár kontakt takarítás
- klíma fertőtlenítés
- ablakemelő javítás
- tolatólámpa kapcsoló cseréje
- vízhűtő javítása
- ablaktörlő kapcsoló javítás
Kalkulátorok
Csak a Google első egy-két oldala kiad 10 kalkulátort, melyekben a megadott paraméterekből kiderülhet, mennyibe is kerül az autónk üzemeltetése (számomra a Csernok Miklós-féle a leghitelesebb). Ezekben rendszerint számolnak cascoval (talán 10 évnél idősebb autóra nem is köthető új szerződés), parkolóhely bérleti díjával, - hitelből vásárolt autó esetében kamattal - és amortizációval is. Utóbbit a saját esetemben nem igazán tudom értelmezni, hiszen a 15-20 éves autók már nem olyan ütemben veszítenek az értékükből mint a fiatalabb, 5-10 éves társaik - illetve ez nem egy megfizetendő pénzösszeg, lényegében akkor jelentkezik csak amikor eladod a járművet, és akkor sem kell kifizetned, mindössze a vagyontárgyad értéke csökken. Nálunk eddig külső sérülések nem keletkeztek, esztétikailag az állapotok nem romlottak. Ha a fellelhető kínálatot megnézem, akkor azt látom hogy viszonylag jól tartják az árukat, nem fognak gyors ütemben veszíteni az értékükből. Egy korábbi autómat 3,5 év használatot követően a vételárnál kb. 50 ezer Ft-al olcsóbban sikerült értékesíteni (5-600 ezres kategória, nyilván tudom van infláció is stb.) A cikkek és kalkulátorok nagyjából egyöntetűen 50 ezer Ft/hó költséggel számolnak a 8-20 éves autók esetében.
Összefoglalva elmondható, hogy a későbbi kellemetlen meglepetések elkerülhetők az előzetes állapotfelméréssel, így ezen nem érdemes spórolni ha komolyak a vételi szándékok. Ezzel jelentősen csökkenthető a veszélye a vásárlást követően jelentkező költségeknek, melyek nem a használatból erednek. Egy folyamatosan, gondosan figyelt és karbantartott autó valószínűleg nem fog hirtelen, nagyobb összegű kiadásokat produkálni. Vannak olyan kiadások, amik elkerülhetetlenek, ezért mindig olyan kategóriából válasszunk, aminek az üzemeltetését a pénztárcánk bírni fogja hosszú távon is. Valamint nem szabad megfeledkezni a vételt követő, gyakorlatilag azonnal megfizetendő „adminisztrációs” díjakról sem (kgfb, átírási költségek), ezért a rendelkezésre álló összegbe ezeket is bele kell kalkulálni a vásárlásra szánt keretbe. Hiszen a cél az élvezhető, nyugodt autózás.
Amennyiben úgy érzed, hogy szeretnéd a spórolással-megtakarítással kapcsolatos ismereteidet bővíteni, azokat a gyakorlatban átültetni, akkor kövesd a blogot, Facebook oldalunkat, és csatlakozz Spórolási és megtakarítási tippek, trükkök, technikák csoportunkhoz is tapasztalatcsere gyanánt. Kíváncsi vagy, hogy milyen pénzügyi hibákat érdemes elkerülnöd? Olvasd el ezt a cikket!
Írjátok meg kommentben, hogy nektek milyen eredmény születik osztás-szorzást követően!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Drizari 2021.07.03. 17:56:41
MoneyCoach 2021.07.03. 20:04:22
AlexAston 2021.07.04. 08:48:30
Mert az autó luxus. 2 pedig mindenképp.
MoneyCoach 2021.07.04. 11:17:44
Legutóbb is megírtam, hogy az árát - én legalábbis biztosan - nem fogom belekalkulálni a FENNTARTÁSI költségekbe, hiszen az VÉTELI kiadás. 3-5-10 évre visszaosztani, oké, de mégis honnan tudod hogy meddig fogod használni? Ha nem fossa el magát semmi, akkor simán 10 évig is, maximum nem első számú autó lesz. Olyanokat is láttam, hogy az autó vételárában "álló" pénz után elmaradt kamatokat is ki lehetne számolni, hiszen ha lekötöd akkor ugye még vagyonosodtál is volna ahelyett, hogy holmi autóra pazarolod... Ez kategorizálási kérdés szerintem, nem rosszabb egyik a másiknál, én speciel szeretem az adott költséget pontosan oda számolni, ahol és amikor keletkezik (igen, a vételkor pl. az autóval kapcsolatos kiadásom abban a hónapban 1 MFt volt, hiszen a pénzem értéke akkor vándorolt át kp-ból vagyontárgyba).
Nem lenne luxus, de ha nincs pénzed STI Imprezára, akkor maradj a 800 ezer-1 milliós kategóriában vagy alatta. Ez az amit nem tudnak az emberek betartani, és ha már van 1 millám, akkor miért ne toldhatnám meg hitellel további 1,5 millióval hogy vehessek egy 5 éves Daciát. A vagány 18-as felnihez a gumi darabja se 14 ezer lesz, nyilván ezek nem számítanak sokaknál, sőt bele se gondolnak. És így valóban a leharcolt, agyonhasznált gumikon mennek, siralmas műszaki állapotban lévő autókkal. Túlvállalják magukat sokan, ez a baj.
Ellenben akinek nincs pénze 100+ ezres kategóriájú mobilra, akkor ezen az elven az ne használjon telefont? Tudom hogy azzal legalább nem veszélyeztet senkit. Viszont ha tudnák az emberek magukat kontrollálni, akkor belátnák hogy mi az ami belefér és finanszírozható. Itt a hiba, nem az autóhasználatban.
Az hogy ha egy métert se mennék, és így éves szinten 90 ezer Ft "készenléti" díjat fizetnék a két gépjárműre (biztosítások, adók, műszaki), ez meg éppen beleférhet. Belföldön nyaralni nem mész el ennyiből 4 napra se. Nem olcsó dolog az autó, nem is állítottam sehol. Nekünk megéri, szükségünk is van rá, kiszámoltuk.
AlexAston 2021.07.04. 15:32:41
No meg majd 2-3 év után, egy esetleges nagyobb javítás is tudja a havi átlagot látható módon módosítani. Vagy 5 évente egy téli és nyári gumi szett ára, meg a gumis költség is simán lehet havi 3,5-5e Ft leosztva ennyi időre.
Én februárban kaptam egy 10 éves autót cégesként, és azonnal eladtam a fiatalabb sajátot, ami ráadásul majdnem 2x annyi LE-vel bírt. Mert 25 év autós tapasztalattal nagyjából tudom, mennyibe kerül, nem fogom magam álomban ringatni ;-)
MoneyCoach 2021.07.04. 15:47:58
Medgar 2021.07.04. 15:56:28
AlexAston 2021.07.04. 16:07:29
De ha jól tudom, a törlesztőt szokták számolni a havi költség esetén, ami a vételár része adott esetben. Vagy a félre rakott pénz, amiből veszi az ember 10 év után, az is havi költség, nem? ;-)
Szóval ha az a kérdés, mennyibe kerül egy autó havonta, abba ezt is bele kell számolni, mint a havi törlesztőt is lízing esetén. Szerintem legalább is.
Burgermeister 2021.07.04. 19:32:13
Amugy meg autozni drága, luxus, foleg Bpen, mivel kivalo a tomegkozlekedes.
Aki autozik, az ugy szamoljon hogy minimum 150-200 ezer az eves szerviz kiadas.
Billy Hill 2021.07.04. 20:19:26
Egy másik adat: Újonnan vett, most 8 éves, VW csoportos alsó-középkategóriás kocsimnál sosem került még 80 ezernél többe az éves szerviz, mindvégig márkaszervizben. (Tudom, hülye vagyok. ;-) Évi 30 ezer kilométert megyek, mondjuk 90%-ban országúton és autópályán.
Billy Hill 2021.07.04. 20:21:11
Billy Hill 2021.07.04. 20:22:33
MoneyCoach 2021.07.04. 20:36:54
150-200 ezer akkor jön ki, ha bontószökevényed van de nem látod be, és locsolod rá a pénzt, vagy nálam akkor, amikor 5 évente veszek egy szett új gumit, ami önmagában 90 ezer (és akkor abban az éven eléri ezt az összeget, de "normál" években sose).
MoneyCoach 2021.07.04. 20:38:21
AlexAston 2021.07.04. 22:08:17
Váltó olaj csere
200-250e km futas után meg évente bizony simán rámehet 2-3-400e Ft bármire, miközben a kocsi jo állapotú.
Ha nem így lenne, senki nem venne új autót, csak akit nagyon felvet a pénz.
AlexAston 2021.07.04. 22:10:11
Egy barátomnak mondták, hogy választhat. Bruttó 160e Ft fizetés emelés, vagy céges autó. Persze ez nem területi képviselő pozíció volt.
csárlszbrunzol 2021.07.05. 08:32:59
Viszont mindenki másnak is igaza van abban, hogy bizony az ÉCs nagyon is valós költség. Ha nagyon szét is húzod időben, ha nagyon olcsó autókat is veszel, akkor is.
Miért? Mert az az autó, amint kikerül a forgalomba, amortizálódik, törhet (írod, hogy nem tettél rá még kézjelet. Értem, de ez nem jelenti azt, hogy nem is fogsz. Vagy más valaki. A fogalomba került autó sérülni fog, ez kábé alapvetés. Tudom, sokan hisznek a sérülésmentes autóban, de az csak arra igaz, amit vásárláskor haza tudnak vinni, aztán sérülés nélkül sikerül beállni vele a garázsba és eladásig ott tudják tartani), el is lophatják. Aztán az is van, hogy megunja az ember (nálunk az is valós forgatókönyv, hogy költeni kéne rá. Olyankor inkább eladják, mert nem zsenánt üzemanyagon kívül mást költeni az autóra. Ez utóbbit is csak azért, mert muszáj) (Innen kötnék finoman a "jól válasszunk autót"-dologra is: ha igaz, hogy _általában_ akkor adják el az autót a gazdáik, amikor kezd bajuk lenni, akkor sok sikert kívánok mindenkinek. Márpedig a többségre ez igaz.) és azért adja el.
A lényeg, hogy ha _most_ van egy autód, amiért pénzt adtál, és amikor eladod, akkor másik pénzért kell venni másikat, akkor előfordulhat, hogy a régi(régebbi) autód eladási értéke alacsonyabb lesz, mint az új(újabb) autóé. Így tehát valós és szükségszerű amortizációt számolni a legtöbb esetben. Fontos és valós költség, mindenkinek számolnia kéne vele. A legtöbben nem teszik.
A kamatos dologgal egyetértek; bár az is valós, de nagyon tankönyvi és a legtöbb magyar családnál NEM alternatíva, hogy az autóra nem elköltött pénzt fialtassák. Szóval Kiszámolós Miklóssal nagyon sokban egyet lehet érteni, de az elmaradt kamatos dolog okafogyott, életszerűtlen. (A fillérbaszásról most nem ejtenék szót)
Seiben László 2021.07.05. 10:12:30
Bambano 2021.07.05. 10:12:40
ha fóccvágen, akkor a v10-es dízel tuareg a nagyobb teljesítményű autó.
lobaszopiatej 2021.07.05. 11:37:55
Persze le lehet festeni a rozsdát, meg utána áttolni haverral a műszakin, csak épp kockázatos lesz vele közlekedned.
A 2000 előtti kocsik ma már jó eséllyel így mentek át a műszakin is.
Persze hozzá lehet úgy is állni, hogy friss műszakival veszed, és kb 2 évig lesz jó, utána meg bontó.
Burgermeister 2021.07.05. 12:05:08
Követek tobb forumot es latom hogy milyen penzek mennek el. Es most nem a premium autokrol beszelunk mert ott van olyan hogy 15 eves es evente 500ezer ramegy.
Egy bizonyos km felett mar nem az uzemanyag a jelentos tetel a kiadasokban hanem a fenntartas.
MoneyCoach 2021.07.05. 13:06:35
Bőven 300 ezer felett vagyok a mostani autómmal, tudod vannak azok a régi dízelek, amikre ilyenkor azt mondják, hogy még bejáratós. Viccet félretéve, nem azért nem költök évente 3-400 ezret rá mert sajnálom az autótól, vagy hogy évi 1-200 ezerért kockáztassam a saját/családom/más közlekedők testi épségét.
Örömhernyó 2021.07.05. 13:20:23
MoneyCoach 2021.07.05. 13:25:26
Lényegében azt írtam le, hogy ÉN hogyan számolom. Ez természetesen nem azt jelenti hogy így kell mindenkinek vagy ez az etalon.
Az amortizációról tudok és tisztában vagyok vele. Ezért is írtam, hogy nem szeretnék a saját esetemben ilyen költséget felszámolni (nem vagyok cég), hiszen emiatt nem kellett kifizetnem senkinek egy vasat sem (mint írtam: "Nálunk EDDIG külső sérülések nem keletkeztek"). Ha sérült volna bármi, beleírom mint javítási költség. Nem vagyok naiv, de remélem minél később jön el ez a pillanat.
Nem vagyok nagykutya, de van bejárásom autós közegekbe. Volt hobbiautóm is - azt bele se akartam keverni ide, hiszen ott egy dekor/felni/motoroptimalizálás pillanatok alatt komoly összegeket tud elvinni, holott nem a műszaki állapot megőrzése, fenntartása-javítása a cél. Ezek a srácok sokszor rendesen költenek az autóra - persze sok a suttyó, akinek csak a küllem számít, a műszaki állapot nem -, és aprólékosan elvégzik/végeztetik a lakatolást, újrafényezést, sérült elemek cseréjét, futóműfelújítást, szinte restaurálnak (csak nem gyári állapotúra). És ők nem azért adják tovább mert lelakták. Ismerek sok autószerető embert, aki megvigyázza a kocsiját, ezért bízom benne hogy igenis ki lehet fogni jó autókat is (de nem a kínálat aljáról).
Az persze tényleg a szomorú valóság, hogy sokan nem számolnak az értékcsökkenéssel, ahogy te is írtad. SZERINTEM ilyenkor a vagyonom mértéke (ami a rendelkezésre álló pénz - akár számlán, akár malacperselyben, az ingatlan, az értéktárgyak stb. összesített aktuális értéke) fog csökkenni, nem a kiadásaim nőni.
Még egyszer köszönöm a kommented, úgy hiszem nagyon értékesek ezek a meglátások. És mindben van igazságtartalom. :)
MoneyCoach 2021.07.05. 13:29:30
V10-es Touareget meg vegyen aki szereti kínozni magát. :P
AlexAston 2021.07.05. 13:33:06
MoneyCoach 2021.07.05. 13:37:25
Viszont kérlek ne általánosíts, mert a cikkben szereplő autók pont nem ilyenek (nem hibátlan, de sok jól ápolt honfitársunk foga előbb fog kirohadni, mint alólam a kasztni :D ). Egyébként aki ilyen kétes állapotú járműveket használ, az véleményem szerint is - mondom ezt több gyerekes családapaként - egy f@sz natúrba.
AlexAston 2021.07.05. 13:42:00
2018.04.24. 185260km - Új Baren akku beszerelés 33.000.-Ft
2018.05.28. 186100km - Vezérműlánc csere 28.000.-Ft csak munkadij, anyagot az eladó adta hozzá.
2018.07.05. 186800km - Injektor tisztítás, mind a 4db 10.800.-Ft
2018.07.06. 186800km - Injektor szerelés munkadíj 21.000.-Ft
2018.07.06. 186800km - lámpa hiba javítás 7.000.-Ft
2018.10.10. 190.300km - Wastegate+mágnesszelep javítás 53.700.-Ft
2018.11.26. 191.000km - Olaj- és vízpumpacsere+olajteknő szigetelés 128.000.-Ft olajteknő szigetelés olyan dolog, amit szinte senki nem csinál meg. Én úgy voltam vele, hogy legyen rendben.
2019.01.28. 191.800km - Dióhéjas szívósor tisztítás 120.000.-Ft
2019.03.03. 192.300km - Téli-Nyári gumi csere/átszerelés 12.000.-Ft
2019.04.12. 193.300km - turbó felújítás 245.000.-Ft
2019.05.07. 193.700km - műszaki vizsga 32.000.-Ft
2019.05.27. 194.100km - 4db új gyertya és trafó 88.000.-Ft
2019.07.18. 196.000km - váltó felújítás 180.000.- nem volt korábban sajnos váltó olaj cserélve...
2019.12.16. 198.600km - téli és nyári gumi csere, futómű ell. 20.500.-
2020.03.11. 200600km - Új Conti téli gumik és új lemezfelnik + futómű ellenőrzés 125.000.- kátyú kár miatt másik téli gumi kuka, és megnézettem a futóművet.
2020.03.25. 200890km - olaj és összes szűrő csere 47.000.-
2020.05.15. 202000km - 3. féklampa csere 20.500.-
És ez egy nem egetverően sokat futott, nem is túl idős autó volt.
Én viszont mindent azonnal megcsináltam rajta.
Billy Hill 2021.07.05. 13:52:54
(De még a magenta színű, telefonos céges dobozos melósautó is például, amellett hogy munkaeszköz, megspórolja a dolgozónak a posztban listázott havi költségeket, ha van arra lehetősége, hogy a gyerekkel az iskola felé kerüljön reggel, vagy településen belül vásárolni estefelé, ekkor adott esetben nem kell saját autót fenntartania - vagy eggyel kevesebbet -, és megtakarítása keletkezik ahhoz képest, ha kellene sajátban is gondolkodnia.)
Billy Hill 2021.07.05. 13:54:46
AlexAston 2021.07.05. 14:10:26
Nekem '98 óta csak céges telefonom volt/van. Feleségem telefonját alapul véve kb. ennyi juttatás egy ilyen.
para_noir 2021.07.05. 14:19:47
lobaszopiatej 2021.07.05. 14:23:03
Ha garázsban tárolták, télen nem mentek vele, áradást nem fogott ki, akkor csakugyan elélhetnek akár 30 évig is komolyabb rozsda nélkül.
Egyébként meg nem, vagy szerencse / átvizsgálás kérdése.
Sajnos 20 éves kocsit ha veszel, a rozsda lesz a legfőbb rizikó (ha van az 2-3 év múlva totálkárt jelent), és azt nem látod vételkor, mert védőréteg alatt, van amihez vételig nem nyúlhatsz. Ez egy rulett, nem tudhatod előre, hogy belefutsz-e.
Örömhernyó 2021.07.05. 14:28:00
@Billy Hill: Ez azért a világon sehol nem juttatás, csak kelet-európai országokban, ahol egyrészt tudják, hogy mindenki hazaviszi a munkahelyéről még a gemkapcsot is, másrészt meg a fizetés olyan, hogy nem lehet elvárni az emberektől, hogy leállítsák a munkaidő végén a kocsit a cég telephelyén és busszal menjenek haza. Vagy ez nem megoldható.
Ez pont olyan, mint amikor egy haverom nemzetközi ügyvédi irodában kezdett dolgozni, adtak neki Blackberry telefont, nagyon büszke volt erre a "juttatásra", aztán hétvégén is óránként keresték, mailek jöttek, amikre azonnal válaszolni kellett.
AlexAston 2021.07.05. 14:32:14
De ha messzebbről jár az ember, akkor ez lehet 20-30e is havonta.
Ha még nyaralni is jár vele a munkavállaló, és nem kell mellé saját autó, akkor meg akár 60-100e Ft is lehet ez havonta, kocsi kategóriától, km mennyiségtől függően.
Lehet neked a havi 2 millió mellé ez nem juttatás ;-) , de mondjuk havi 4-500e mellett is szabad szemmel látható összeg szerintem ez.
Örömhernyó 2021.07.05. 14:44:00
Magyarországon az ingatlantulajdon elterjedtebb, de ez azt jelenti, hogy sokan vidéken rendelkeznek ingatlannal, ami oda is köti őket. Olyan távolságra vállalhatnak munkát, járhatnak iskolába, ami biciklivel, távolsági busszal, autóval lefedhető.
Nyugaton ha a lakbér nyomorítja is az emberek életét (kevesebb a lakástulajdonos), de a mobilitás általában megoldott, van a fizetéshez képest olcsó autó, mediterrán országokban motor. A fizetésekhez képest az üzemanyag ára kisebb teher, mint Magyarországon.
@Burgermeister: Budapesten mondjuk Budáról már a XVIII. kerületbe is komoly kihívás eljutni.
Budapesten ha az ember marad kerületen belül, akkor olyan, mintha egy kisvárosban élne, akkor élhető. De ha lakik a XVIII. vagy XV. kerületben és dolgozik a V. kerületben, akkor már vannak gondok, lesz átszállás, várakozás, utolsó buszhoz rohanás. Pláne ha agglomerációban lakik, akkor a fél életét ingázással tölti mocskos HÉV szerelvényeken.
Vidéken az emberek többségének a kerékpár a megoldás a napi közlekedésre. Esetleg tömegközlekedés. De ha családja van az embernek, akkor egy olcsó autó szinte elengedhetetlen lehet (Fiat Panda, Suzuki Swift, Skoda Fabia, Renault Thalia vagy Clio, Dacia Logan és társaik). Egy autót vidéken még megértek. De kettőt már csak nagyon komoly indokkal.
Én autó nélkül nőttem fel, mert olyan helyen laktam, ahol jó volt a tömegközlekedés, igaz reggelente fél óra buszozás volt gimibe majd egyetemre városon belül. De aki 15 kilométerre lakott a várostól, az már meg volt lőve autó nélkül.
Az is durva, ahogy az utóbbi időben elszálltak az autóárak Magyarországon. Emiatt elkapkodják a használt autókat is, szinte bármit el lehet adni, mert újra nem telik. A lakosság többségének ma is a nyugatról imortált autó a megoldás és ez még a jobbik eset, mert így legalább van mivel közlekedni és úgy vannak vele, hogy a nyugaton futott autóra talán jobban költöttek, mint egy magyarországira. Amiben lehet valami, egy ex-barátnőm apja mindig 4 évente cserélgette az autóit, mindig újat vett (VW Bora, majd Jetta). És soha nem hordta az autóit szervízbe, a kötelezőre se, úgy volt vele, hogy 4 évig hajtja őket nulla szervízköltséggel, aztán a következő tulaj majd kezd velük, amit akar. Megjegyzem vidéki kisvárosban laktak, tehát nem volt agyonhasználva az autó, de jellemzően napi pár kilométert tettek meg velük munkába, majd haza, mindig rövid utakat (nem ideális), csak nyáron, nyaraláskor volt autópálya. És mivel VW volt minden autójuk, az árukat jól tartották, csak szervizelve sose voltak, olajcsere se, mert minek az.
Gondoljunk bele, hogy a kerékpárokat hogy elkapkodták a koronavírus járvány alatt az emberek. Miért, mert az emberek olcsón akarnak közlekedni, nem hajtjk az autót feleslegesen. Ha van is, leállítják, amikor nincs rá szükség. Igaz, ez a biztosítást, egyéb állandó, futásteljesítménytől független költségeket nem csökkenti.
Örömhernyó 2021.07.05. 14:48:22
Leooo 2021.07.05. 14:51:21
AlexAston 2021.07.05. 14:52:26
Ha még úgy is kell autó, akkor a céges az igazi, mert ott nincs rejtett költségek, vagy hirtelen kiadás, mert a cég állja.
csárlszbrunzol 2021.07.05. 15:30:11
Vizsgáltathatod, vehetsz a kínált tetejéről, közepéről, akkor is bele lehet nyúlni a szarba. Ráadásul egy bizonyos idő után már akkora lutri az autó (és ahogy egyre modernebbek, egyre bonyolultabbak is), hogy senki nem mondja meg, mizu, mert nincs sem jövőbelátó varázsgömbje, sem röntgenszeme. Nem vagyok az átvizsgálás ellen, érdemes is elvégeztetni; csak szerintem érdemes azt is helyén kezelni.
A megvigyázásra meg még két dolgot hadd írjak:
- igen, nyilván van ilyen. De meglátásom szerint az autótulajdonosok nagyon kis hányada viselkedik így.
- másrészt a megvigyázom vs. költök rá, ha "enni kér" és nem söpröm a szőnyeg alá a problémát két külön dolog (igen, biztosan olyanok az ismerőseid, akik NEM ilyenek, de hadd fohászkodjak mesmeg az átlag felé. Na, ŐK pont ilyenek)
Egyszóval a fentiek is mutatják, hogy ez az egész kurva nagy lutri. Örülj, ha Neked nem ez a tapasztalatod, de szerintem inkább ez a valós szcenárió.
"SZERINTEM ilyenkor a vagyonom mértéke (ami a rendelkezésre álló pénz - akár számlán, akár malacperselyben, az ingatlan, az értéktárgyak stb. összesített aktuális értéke) fog csökkenni, nem a kiadásaim nőni."
Ez meg tipikusan olyan, hogy akkor realizálódik, amikor a) eladod a mostani autód b) megveszed helyette a következőt.
Mondjuk a nagyobbik fiad :) imád számítógépen játszani és "szüksége van" erős masinára. Most megveszed neki többszáz k-ért a jó gépet, ami fél, egy, két év múlva már "szart se ér". Jó atyaként akkor veszel Neki másikat, hiszen első a gyermek. Annak az árát is elő kell teremteni, és még ha el is adod a régit használtan, már nem annyit fogsz érte kapni (tekintsünk el most az inflációtól is a móka kedvéért!), mint amennyibe az új kerül.
HA nem veszel másikat, akkor nem is kérdés a dolog, elment a vételár a gépre, a nagyobbik fiad :) élvezte a masina erejét fél, egy, két évig, aztán megy a szemétre a gép.
De ha másik áll helyette, ami drágább, akkor mindegy, hogy vagyonként, vagy kiadásként _gondolsz_ a dologra, attól az még mindkét természetében realizálódni fog.
csárlszbrunzol 2021.07.05. 15:43:32
Ha beletetted volna az átlag évi 25k km-t, akkor a listád is lehet, hogy másként nézne ki.
És akkor még mindig nincs ÉCs, közterhek, biztosítások, út- és parkolási díjak felsorolva. (Az ilyen extravagáns dolgokat, hogy mos(at) ni is kell, szélvédőmosó is megy bele, stb. már meg sem említem) :)
HA mindezeket tisztességesen nyilván is tartja valaki, akkor látható, hogy az üzemanyag mennyire kis hányada a dolognak. Mégis, elsősorban mindenki azt fetisizálja valamiért...
AlexAston 2021.07.05. 16:02:49
És 150e km-ig kb nem is kellett úgymond költeni rá a normál olajcsere, meg gumik, ilyesmiken felül. Aztán kezdett jönni, hogy vízpumpa, majd nemsoká EGR szelep, 242ekm-nél kettős tömegű, turbó szenzor, vákuum szenzor, ilyenek. Ezek persze nem egetvero összegek, de 20-30e egyszer, meg máskor is. Ja, meg kuplung is 277e km-nél.
És akkor ezt végig én vezettem, ismert előélettel. És így is azt mondom, hogy összességében egy probléma mentes autó volt. Mert ennyi idő alatt (11év és 288ekm) ezek kijönnek egy turbós autó esetén 150e km után bármikor.
MoneyCoach 2021.07.05. 23:54:56
A másik, amit nem szabad elfelejteni, hogy az újabb szériás autók szervizelése is drágább lesz, egyre több az elektronika, egyre összetettebbek az alkatrészek, cserébe persze kényelmesebbek és biztonságosabbak az utasok/sofőr számára. Nekem nem kell a hatszögtengelytől rettegni, vagy a kettőstömegűtől, esetleg a szar konstrukciós vezérműlánctól, amik valóban jelentős összegeket tudnak összehozni önmagukban is. Ha megadja magát a turbó, 130 ezerből megvan az új (nem 245k a felújítás). Ez a különbség a 15-20 éves tömegautók és az új, mindent is tudó kocsik között, hogy a régihez simán vehetsz egy donort papírok nélkül 3-400 ezerért.
A céges, flottás Skoda (2015) olyan gatya 250 ezer km után, hogy az elmúlt fél évben 3x kaptunk helyette csereautót, míg javításon volt... Szerintem ezeket nem szabad megvenni, jónak néznek ki, de mindig pont akkor adják el őket, amikor már kezdene sokba kerülni a fenntartásuk.
Nem szabad általánosítani: egy régebbi autó simán tud olyan jó lenni mint egy újabb társa. Vajon az autószerelők miért a régebbi szériákat választják? www.vezess.hu/hasznaltauto-tesztek/2017/04/20/megbizhato-hasznalt-autok-autoszerelok-tippjei/
Én az élhető autózás híve vagyok: észszerű keretek között fenntartható üzemeltetési költségek (szűk 3 év alatt több mint 1,1 MFt szerintem nem az egy 3,5 MFt-os autónál), de ne legyen lelakott a jármű műszakilag. Igen, létezik.
MoneyCoach 2021.07.06. 00:12:38
Én ha egymillió helyett vennék most 6-ért egy újat, hát... Nekem elgondolkodtató, hogy a matek hogyan jönne ki. Ahhoz hogy 5 misit rá kelljen költeni a mostanira, igazából kéne hozzá 3 totálkár kb. De abban látok rációt, hogy ha 5 év után eladod az újat, és az értékvesztés mondjuk 1 MFt, akkor rosszabbul nem jársz mert ennyit meg tud enni a régi is. Cserébe szervizigényed nem sok lesz, leszámítva a kötelező kb. 50-80 ezres márkaszervizes jelenéseket, amik a garancia miatt kellenek + olajcserék. Már csak az a kérdés, hogy tudok/akarok-e 6 milliót egy autóba rakni. Mert ha összetörik vagy ellopják, akkor az amortizáció rögtön nem az előre kalkulált összeg lesz. Személy szerint kibírnám röhögés nélkül, ha egy ilyen autómban keletkezne jelentős kár, míg az 1-2 milliósnál ugyan szintén nem volnék boldog, de azért könnyebben be tudnám nyelni a dolgot.
Egyébként van ilyen ismerősöm, akinek a Zafirával egyfeszt gondja volt az évek alatt, megunta és vett egy vadiúj Transitot. Indoka az volt, hogy nem szeretne már állandó bizonytalanságban autózni.
Pénzügyi szempont: érdemes-e jelentősebb összeget parkoltatni egy olyan vagyontárgyban, amiben könnyen jelentkezhet kár, ellophatnak, illetve az életútja első szakaszában gyors ütemben romlik az értéke.
MoneyCoach 2021.07.06. 00:43:11
Szóval értelek, nem a fejemet akarom a homokba dugni, és nem is ez az egyetemes igazság ahogyan én erről gondolkodok. Amikor én bármin túladok ha úgy döntök, legyen akár egy autó, akkor az érte kapott pénzt bevésem a bevételi oldalra. Ha veszek helyette másikat, az pedig a kiadások között szoktam szerepeltetni. Az hogy a kettő között van egy difi, szerintem természetes dolog. Mivel én is használtam, nyilván már nem olyan mint amikor hozzám került, akár újonnan. Egy új autónál azt is keményen megfizeted, hogy te lehetsz az első, aki telefingja az ülését. Te szeded le a fóliát a mobilodról. Te gyereked büfizi le elsőre a mózeskosarat. És sokan ezért a privilégiumért igenis hajlandóak keményen fizetni, akár minden tárgyuk esetében. Szóval visszakanyarodva: furán is nézne ki, ha tőlem azt az árat kérné el a régi tulaj, amit anno ő fizetett, hiszen a tárgy (pl. autó) állapota az eltelt időszakban óhatatlanul változott, és nem az előnyére. Ahogy én sem tudok már annyit elkérni érte, amennyiért hozzám került. Persze a végén megnézheted hogy mennyit buktál a pénzedből, amit igazából már a vételár átadásakor kifizettél az eladónak.
A számítógép meg még rosszabb mint az autó. Emlékszem, gimis koromban ez ment 4 éven keresztül, hogy ki éppen milyen konfigot rakott össze. Szóval ha nem is gamer gépről van szó, de valóban olyan ütemben veszítenek az értékükből, hogy az már tudomány. :)
Burgermeister 2021.07.06. 11:10:54
AlexAston 2021.07.06. 14:45:24
Viszont ezek nagy része olyan dolog, amit egyszer kell megcsinálni, aztán hosszú időre rendben van. Az már csak a sors fintora, hogy ezt az új tulaj fogja élvezni...
Persze a kínálat tetején adtam el, és rögtön vitték is, mert a vevő szerint a hasonló korú, kevés km-esnek hazudott példányok roncsok voltak ehhez képest.
De most közel fél éve még a céges verda miatt ingyen járok, ami még mindig jobb, mint fentiek miatt nem eladni a másikat.