Fontos szempont a szín, a márka, a vezetési élmény és az üzemanyag fajtája is, de vajon pénzügyi szempontból is alaposan átgondolod? Mivel a gépjármű tulajdonszerzés általában jelentős kiadást jelent, ezért nem árt körültekintőnek lenni, és a financiális részét is megvizsgálni.
Nem szeretném elkomolytalankodni a témát, de indítsunk egy kis humorral: Ahogy más országokban vesznek autót vs ahogy Magyarországon
Kifizettem a vételárat: meg is vagyunk?
Nem egészen. A vásárlás technikai részleteibe nem szeretnék belemenni (adásvételi, átírás menete stb.), helyette koncentráljunk az anyagi oldalára. A vételáron felül érdemes elkülöníteni további minimum 150-200 ezer Ft-ot. Erre nagy szükségünk lesz, hiszen az alábbi kiadásokkal biztosan számolni kell:
- eredetvizsga (17-20 eFt)
- vagyonátruházási illeték (a kiszámítása több tényezőtől is függ, a megállapításánál szükséges a gépjármű teljesítménye, valamint a kora - alsó hangon 20 eFt-al számoljunk)
- új forgalmi engedély (6000 Ft)
- törzskönyv (6000 Ft)
- kötelező gépjármű biztosítás
Mindezek csak a kezdőkiadások, a nyugodt használatba vétel miatt egy kezdőszerviz is ajánlott (új akkumulátor, vezérlés és olajcsere, új gumiszett). A későbbi szervizigény kihatással lesz a kiadások listájára, ezért a megfontolt döntéssel vásárolt autó üzemben tartása nem fogja meghaladni a pénztárcánk lehetőségeit.
Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni?
- VÉTELÁR: fontos tisztázni, hogy pontosan miből megy a gépjármű vásárlás vagy csere finanszírozása. Nálunk alapelv, hogy ne hitelből történjen, hanem a megtakarításokból, értelemszerűen a lehetőségekhez mérten (nem ami maximálisan belefér, hanem a megtakarítás bizonyos hányada ami ilyen célra fordítható, általánosságban jó ha nem haladja meg a 20-25%-ot). Amennyiben maximalizáltuk a vásárlásra fordítható összeget, akkor abból a kínálatból válasszunk, ami ebbe belefér. Csere esetén értelemszerűen a meglévő eladásból is lesz bevétel, így az értékesített autó és az új vételára közötti különbözet adja ki, hogy pontosan mibe is fájt a művelet.
- FELHASZNÁLÁS JELLEGE: gondoljuk át, hogy egészen pontosan milyen céllal és gyakorisággal szeretnénk használni a leendő autónkat. Városi rövid utak, hosszú ingázások sok autópálya használattal, családi autó vagy futárkodás. Olyan autó nincs ami mindenre alkalmas lesz, ezért érdemes alaposan megvizsgálni a kérdést. A későbbi jelentős mértékű karbantartási költségeket ezzel elkerülhetjük, amik a nem megfelelő felhasználásból erednek.
- ÁLLAPOT: érdemes a kiszemelt járművet egy független szervizben átvizsgáltatni. Ha komoly a vételi szándék, akkor ne sajnáljuk a kb. 20 ezer Ft-os költséget erre. Ha az átvizsgálás során olyan hibát találnak, ami komolyan megterhelné a pénztárcánkat, akkor könnyű szívvel elengedhetjük az autót. Ha nem szeretnél olyan hibába esni, mint Andrea, akkor érdemes körültekintően eljárni a gépjárművásárlás során.
- VÁRHATÓ FENNTARTÁSI KÖLTSÉG: elterjedt típusok esetében minden bizonnyal a szerelők is jól ismerik a típushibákat, sokszor találkoznak az adott autóval, ezért tisztában vannak a szervizeléssel. Ezek, valamint a könnyen beszerezhető alkatrészek miatt a javításuk nem vesz sok időt igénybe - valamint viszonylagosan olcsón szervizelhetők.
Összegezve a fentieket, gondosan járjuk körbe, hogy milyen kritériumrendszer alapján választunk. Az átgondolt vásárlás megkímélhet a nem várt kiadásoktól. Az előzetes állapotfelmérésen nem érdemes spórolni komoly vételi szándék esetén. A vásárlást követő, nem a használatból eredő kiadások veszélye ezzel csökkenthető. „Jobb elbukni egy átvizsgálás árát, mint megvenni egy - kortól és kilométertől függetlenül - rossz állapotú autót, és rákölteni a gatyádat is.” Fontos, hogy a lehetőségeinkhez igazítsuk a választást, és olyan típus mellett tegyük le a voksunkat, melyet gond nélkül tudunk üzemeltetni. A vételt követő adminisztrációs költségeket mindig kalkuláljuk bele a vásárlási keretbe.
AJÁNLÓ: Rendelkezel már gépjárművel? Olvasd el ezt a cikket: Mennyit költesz az autódra? |
Amennyiben úgy érzed, hogy szeretnéd a spórolással-megtakarítással kapcsolatos ismereteidet bővíteni, azokat a gyakorlatba átültetni, akkor kövesd a blogot, Facebook oldalunkat, és csatlakozz Spórolási és megtakarítási tippek, trükkök, technikák csoportunkhoz is tapasztalatcsere gyanánt.
Írjátok meg kommentben, hogy nektek mi a véleményetek a témáról! [Hozzászólási illemtan]
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nancsibacsi 2021.08.07. 14:17:02
Én legutóbb kinéztem egy autót egy vidéki kereskedésben. Felhívtam az adott városban egy szervizt, mondtam hogy lenne egy autó átvizsgálás, a kereskedő vinné majd oda. Ha aktuális akkor a kereskedő fogja keresni, én meg utalom az átvizsgálás árát. A szerviz azt mondta ok.
Felhívtam a kereskedőt, mondtam neki hogy érdekel az autó, nem fogok alkudni, de ő vigye el ebbe a szervizbe, és amit a szerviz hibát talál, azt javítsák is ki, és ezt ő fizesse. A kereskedő azt mondta ok! Itt a kulcs: ha nem egyezik bele, akkor az autó szar - lehet tovább lépni.
A kereskedő elvitte az autót, átvizsgálták, volt egy klíma feltöltés, azt fizette a kereskedő, elmentem az autóért, kifizettem elhoztam.
Öröm, bódottá.
Soha többé nem fogok máshogy használt autót venni. Ha a kereskedő ezt nem vállalja egy 3-4-5 milliós használt autónál, akkor tutira valami takargatni valója van.
odamondó 2021.08.07. 23:54:46
Zsoltbacsi 2021.08.09. 19:23:09
Nancsibacsi 2021.08.14. 23:33:52
Szóval nem: magánszemélytől soha.
Átvizsgálásnál mindenki olyan dumát vág ki amilyet akar - a szerelő egyik fülén be, a másikon ki. Ő megmondja a hibát az alapján amit lát, ad egy árajánlatot a javításra, és totál nem érdekli hogy az ügyfél miket karattyol a használt féktárcsáról meg bontott kuplungról.